Omgaan met pijn

Pijn is iets wat samengaat met een bevalling. Goed om te weten is dat deze pijn een functionele pijn is. Het vertelt je namelijk dat je kindje geboren gaat worden. Je lichaam reageert op deze pijn door zelf endorfines (natuurlijke pijnstiller) aan te maken, dit zorgt ervoor dat je minder pijn ervaart. Wanneer je angstig of gespannen bent, belemmert dit de aanmaak van endorfines. Daarom is het belangrijk om je zo ontspannen en comfortabel mogelijk te voelen tijdens je bevalling.

Iedereen gaat anders om met deze pijn en iedereen ervaart deze pijn ook anders. Er zijn al een aantal dingen die je zelf of samen met je partner kunt doen om te ontspannen.

Thuisbevalling

• Massage: masseren van de rug of benen leidt af van de pijn en zorgt ervoor dat je spieren kunnen ontspannen.
  • Ademhalingstechnieken: het helpt je om je focus te verleggen en minder met de pijn bezig te zijn. Tijdens een zwangerschapscursus of yoga kun je leren om hier bewust mee bezig te zijn.
  • Warmte: een warme douche of bad kan helpen om te ontspannen. Ook een warme kruik tegen je rug of buik kan de pijn helpen verlichten.
  • Verschillende houdingen: het aannemen van verschillende houdingen kan niet alleen helpen de pijn te verlichten, het stimuleert ook het baringsproces. We zullen je dan ook ondersteunen om een houding te vinden die je op dat moment in de bevalling kan helpen om beter met de pijn om te gaan.
  • Rust: het sleutelwoord tijdens een bevalling! Rust zorgt ervoor dat je in je eigen ‘bevalbubbel’ kunt komen. Dit kan alleen als er rust om je heen is, zodat je je kunt overgeven aan het bevallingsproces.
  • TENS: door middel van lichte elektronische prikkels wordt de pijnprikkeloverdracht in de zenuwbanen geblokkeerd. Hierdoor voel je minder pijn tijdens de wee. Via www.geboortetens.nl kun je een TENS-apparaat kopen of huren.

Naast bovenstaande tips is er nog pijnstilling mogelijk middels medicatie. Dit is een vorm van pijnmedicatie die alleen in het ziekenhuis gegeven kan worden. Hierin zijn er verschillende opties mogelijk. Welke vorm van pijnstilling het beste toegepast kan worden hangt af van de fase van de bevalling waarin je je bevindt.

In de video’s hieronder zie je hoe de verschillende vormen van pijnstilling werken.

Uitleg ruggenprik

Uitleg remifentanil

Uitleg pethidine

Wil je meer weten over de manieren om pijn tijdens de bevalling te verzachten?
Bekijk dan eens de folder ‘Jouw bevalling: hoe ga je om met pijn?