Voeding

Een goede voeding is tijdens de zwangerschap extra belangrijk. Gedurende de gehele zwangerschap is je kind afhankelijk van de voeding die jij nuttigt. Dat betekent niet dat tijdens je zwangerschap “voor twee” gegeten moet worden. Wel is het van belang gevarieerd te eten.

Sommige dingen kun je beter niet eten. Denk dan aan producten waar de listeriabacterie in kan zitten (rauwe melkproducten en rauwe vis) of de toxoplasmoseparasiet (rauw vlees). Listeria en toxoplasmose kunnen afwijkingen bij je kindje veroorzaken. Daarnaast is het verstandig geen leverproducten te eten. Kijk voor meer informatie op de website van het voedingscentrum, gericht op het eten in de zwangerschap.

Je kunt ook een app downloaden die speciaal op zwangerschap is gericht: de ZwangerHap van het voedingscentrum. In deze app kun je precies terug vinden wat je wel en niet mag eten gedurende je zwangerschap. Ook staat in deze app de meest actuele informatie omtrent de voedingsadviezen. Via onderstaande button kun je de app downloaden.

Extra vitaminen en mineralen

Van sommige voedingstoffen weten we dat het een positieve bijdrage levert aan de gezondheid van jou of je ongeboren kindje. Daarom worden deze extra aanbevolen tijdens de zwangerschap.


Foliumzuur
Foliumzuur (Vitamine B11) verkleint de kans op neuraalbuisdefecten, zoals een open rug of open verhemelte. Om deze reden wordt het gebruik van extra foliumzuur tijdens de zwangerschap sterk aangeraden.
Het duurt ongeveer 4 weken voordat er extra foliumzuur in je lichaam opgenomen is. Start daarom al met het slikken van foliumzuur op het moment dat je een kinderwens hebt. Het gaat om 400 microgram per dag, welke je tot en met de tiende week van je zwangerschap kunt blijven slikken. De tabletten zijn zonder recept bij de drogist of apotheek verkrijgbaar.


Vitamine D
Vitamine D is nodig om calcium goed op te nemen uit de voeding. Calcium zorgt voor de opbouw en instandhouding van sterke botten. Dit is voor zowel jou als je kindje belangrijk. Vitamine D maak je ook zelf aan onder invloed van zonlicht. Om voldoende vitamine D aan te maken moet je dagelijks ongeveer een half uur met onbedekt gezicht en handen in de zon lopen, liefst midden op de dag, tussen 11u en 15u. Omdat dit vaak, en zeker in de winter, niet lukt, is het raadzaam om extra vitamine D te gebruiken in de zwangerschap. Wanneer je in de zomer een zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor gebruikt (wat ook wordt aanbevolen), dan kan het zijn dat je niet genoeg vitamine D aanmaakt onder invloed van zonlicht. Tevens duurt het langer om voldoende vitamine D op te nemen indien je een donkere huidskleur hebt. Daarom worden ook in deze gevallen geadviseerd om extra vitamine D te gebruiken. Het gaat om 10 microgram per dag. Dit is ook de hoeveelheid die in multivitamine voor zwangere zitten. 


Calcium
Het advies is om vanaf 12 weken zwangerschap extra calcium te gebruiken. Extra calcium verlaagt namelijk de kans op het krijgen van een hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap. Dit zit ook in zwangerschapsvitaminen, maar dit is niet voldoende om de beoogde werking te verkrijgen. Hiervoor zou je zo’n 2000mg per dag moeten binnen krijgen. Omdat veel mensen niet aan deze hoeveelheid per dag komen, adviseren we meestal om een tablet van 1000mg calcium te gebruiken. Via de app van het voedingscentrum kun je nagaan hoeveel jij binnenkrijgt: 

Omega 3 (visolie)
Omega 3 vetzuren zijn nodig voor de opbouw van de hersenen van de baby. Het advies is om 1 keer per week vis te eten, bij voorkeur vette vis zoals zalm. Kibbeling en gebakken vis valt niet onder de ‘goede vette’ vis! Wanneer je via voeding niet voldoende omega 3 binnen krijgt, zal het aanwezige omega 3 in je lichaam worden aangesproken. Dit kan op den duur voor een tekort zorgen bij je kindje, maar ook bij de zwangere. Hierdoor heb je een grotere kans op het ontwikkelen van een postnatale depressie.

Medicijnen
Wanneer je bepaalde medicijnen gebruikt, is het verstandig bij je huisarts of behandeld arts na te vragen of deze medicatie veilig gebruikt kan worden tijdens de zwangerschap. Soms is er een alternatief medicijn mogelijk wat wel veilig gebruikt kan worden tijdens je zwangerschap.

Sommige zwangere vrouwen wordt geadviseerd om vanaf 12 weken tot 37 weken iedere dag kinderaspirine te gebruiken (100mg acetylsalicylzuur). Ook dit ter voorkoming van hoge bloeddruk en de gevolgen die hieruit kunnen voortvloeien. We zullen indien nodig met de gynaecoloog overleggen of jij hiervoor in aanmerking komt.

Bij spoed