Wanneer bellen

• Vaginaal bloedverlies
    In de zwangerschap is je baarmoedermond heel goed doorbloedt. Het kan voorkomen dat er een klein vaatje springt in je baarmoedermond wat bloedverlies oplevert. Vaak zien we dit na het hebben van moeilijke stoelgang of na gemeenschap. Een ruime hoeveelheid helderrood bloedverlies is altijd een reden om direct te bellen. Bel met bloedverlies heel laagdrempelig, ook als de hoeveelheid volgens jou wel meevalt. We kunnen telefonisch snel uitvragen om welke hoeveelheid het gaat en of er andere klachten zijn.
  • Hoofdpijn, sterretjes zien, braken, pijn in bovenbuik of bovenrug , plotseling vocht vasthouden (indien je verder bent dan 20 weken)
    Bovenstaande klachten kunnen passen bij een hoge bloeddruk. Wanneer je deze klachten hebt, is het belangrijk om telefonisch contact met ons op te nemen. Wij zullen dan een thuiscontrole of controle op de praktijk met je afspreken.
  • Minder bewegingen van het kindje voelen dan dat je gewend bent (vanaf 26 weken).
  • Regelmatig komende buik- of rugpijn, in die mate dat je kunt voorspellen wanneer het volgende pijnlijke moment gaat komen, bijvoorbeeld om de paar minuten.
  • Bij (twijfel over) vruchtwaterverlies
    Tijdens je zwangerschap is het normaal dat je wat meer afscheiding hebt. Soms kan het ook zijn dat de afscheiding wat wateriger wordt in de zwangerschap. Het onderscheid tussen normale afscheiding en vruchtwaterverlies is niet altijd even duidelijk. Bij twijfel, of bij verdenking op vruchtwaterverlies, neem altijd contact met ons op.
  • Ongerustheid
    Maak je je ergens zorgen over? Voelt iets niet helemaal lekker? Bel ons! Ongerustheid is altijd een reden om ons te bellen. Vaak kunnen we je telefonisch al geruststellen. Soms is het nodig om wat extra onderzoeken te doen en willen we je thuis of op de praktijk zien. Belangrijkste regel wat betreft ongerustheid: maak je je vandaag zorgen? Dan moet je ons ook vandaag bellen!  06-123 875 72

Ben je al 37 weken (of verder) zwanger, en denk je dat de bevalling mogelijk begonnen is, kijk dan naar de belinstructies bevalling: